söndag 27 maj 2007

Hösnuvetider

Ja nu har pollenterrorn satt in igen. Trots allergimedicin så nyser jag 30 gånger om dagen! rätt kämpigt faktiskt men på något sätt funkar man ändå.
I veckan som gick, så var jag på Mälarting. Mälardalsrådet - en ideell förening för Mälardalens alla kommuner och landsting - hade årsmöte i Västerås. Förutom alla spännande möten som skapas vid ett evenemang av denna typ, så fick jag en skön känsla av samverkan. Vi alla boende i denna region verkar ha fattat att vi måste samarbeta om viktiga framtidsfrågor för att kunna få framgång. Äntligen förstår vi att vi måste besluta själva om regionalpolitik, infrastruktur och trafikfrågor, precis som man nu gör i Västra Götalands och Skåneregionen. Jag ser framför mig ett direktvalt regionparlament med egen beskattningsrätt för vårt Mälardalen. Troligen blir vi två sådana regioner - Stockholms län och övriga Mälardalen- som jobbar väldigt nära varandra. Stockholm är redan 2 M invånare och vi övriga kan bli mellan 1 till 1,5 M. Till nästa val hoppas jag att vi får välja våra representanter i ett regionparlament. Men vägen dit är ganska lång förstås och vi måste också ställa tydliga krav på att staten organiserar sig bättre så att vi får en samlad styrning av vår nya region.
Ja nog om detta för denna gång. Nu verkar det som det är dags för en nysattack igen, Attjo X 5.

Inga kommentarer: