tisdag 18 september 2007

Problemformuleringsprivilegiet

Smaka på ordet i rubriken. Problemformuleringsprivilegiet....ett rätt smaskigt ord, eller hur. Det ör ett ord som beskriver hegemoni över diskussionen i det offentliga rummet. När jag möter unga människor och diskuterar samhällsfrågor, så märker jag ofta att andra påverkat mig hur jag formulerar olika typer av problemställningar. Inte så sällan blir hela problematiseringen ifrågasatt på bra vis. Då märker jag att det offentliga rummet närmast är ockuperat av arvegods från socialdemokratin och 68-vänstern. Därför är det så otroligt välgörande att det nu (kanske just för att 69 ligger allt längre bak i forntiden) börjar att så smått förändras. Igår kväll såg jag tredje delen av ett program om 70 talets vänstervåg i dramaform av Peter Birro. där blev jag så välgörande påmind om vilket bagage jag och andra släpar med oss.

Måtte vi befria oss i anden!

Apropå intellektuellt inflytande: Visste Du att Myrdal fyllt 80. Läs hyllningsartikeln http://www.expressen.se/kultur/1.765103/sparen-av-jan av Lars Gustafsson i Expressen. Lysande exempel på att man inte ska kasta ut barnet med badvattnet

2 kommentarer:

Anonym sa...

Väl talat Jakob!

Alltid kul att lära nya ord, speciellt sådana som slår knut på tungan.

Givande att kunna följa en förtroendevalds reflektioner genom ett annat medium än tidningar/TV/radio.

André

Elias Spangenberg sa...

Kräver fler uppdateringar av vad som händer på lokal nivå, tolkar det annars som om du har förvandlats av byårkratin till ännu en politruk.