onsdag 7 april 2010

Det brusar i etern just nu


Kära läsare

Just nu brusar det i etern för mig minst sagt. Det är intressant att följa det myckat stora intresse som slutförvarsfrågan väcker just nu. Först så blev jag intervjuad i New York times om frågan tillsammans med ett antal andra Östhammarsbor. Se http://www.nytimes.com/2010/04/06/world/europe/06sweden.html Det är inte alltid så lätt att som journalist beskriva ett skeende som varat så länge som slutförvarsprojektet i kommunen. Mitt ansvar som ledande kommunföreträdare att företräda olika aspekter på ett tänkt förvar, är alltid viktig att framhålla. Att företräda både kritiker och entusiaster är angeläget. Att säkerställa en klok och sansad process med ett konstruktivt kritiskt förhållningssätt, är för mig avgörande för framgång. Kommunen har en lagstyrd roll som vi ska ta även när det blåser motvind.


Igår blev jag uppringd av BBC i Boston i USA. De önskade en intervju för sitt aktualitetsprogram som sändes "nationwide" sent på em. Som vanligt blev det hela starkt förkortat och klippt, men ändå ganska hyfsat. Du kan lyssna här: http://www.theworld.org/tag/04062010/

Jag har tidigare i dessa spalter skrivit lite om vårt egna demokratiprojekt, hur vi följer och engagerar oss på olika nivåer. Ända sedan Forsmark byggdes på 70-talet, har kommunen varit inblandat i stora industriprojekt på det ena eller andra sättet. Sedan 1995 har det nuvarande projektet pågått och det är inte slut på många år ännu. Det borde vara en guldgruva för antropologer, samhällvetare, naturvetare, sociologer, kulturgeografer mfl. Den som lever får se.
--------------------------
Bilden ovan är från Visby hamn juli 2009 under Almedalsveckan. Ser fram emot sommaren, men man blir ju mer och mer tveksam om den kommer.

1 kommentar:

Bertil Alm sa...

Toppen Jacob! Vid kvällens referensgrupp i Alunda så föreläste Niclas Strandh om sociala medier och han gillade din blogg.
/Bertil