söndag 4 juli 2010

Jag fick en kick igår kväll

Igår hade jag förmånen att få inviga Östhammars Musikvecka http://www.osthammar.se/Musikveckan/. Sedan 35 år har vår kommun anordnat en festival första veckan i juli månad med mycket varierande innehåll. Målsättningen är att det ska finnas något för alla att ta del av under veckan. Invigningen gicka av stapeln igår kväll med undertecknad som invigningstalare och omedelbart följd av Jacke Sjödin som framförde en invigningskantat. Invigningstalet löd som följer:

Kära musikvänner

Tänk att det gått ett helt år sedan vi samlades för att inviga Östhammars musikvecka senast här i Forsmark. Årets musikvecka 2010 är lite speciell så till vida att det kryllar av jubiléer mitt musiken så att säga. Det är nämligen så att;

• Vår kära musikvecka fyller 35 år,
• Opera och musik i Forsmark fyller 20 år –
• Janne Schaffer firar 40 år som musiker –
• och Ted Gärdestadstipendiet som delas ut i kväll fyller tio år –

Årets musikvecka bjuder som sig bör på en härlig blandning av musikstilar och musiker. En målsättning med vår musikfestival har alltid varit att det ska finnas något för alla och envar och att musiken ska flöda i alla möten mellan utövare och publik på alla möjliga platser och vid alla möjliga tillfällen under veckan.Så även i år.
Jag vill särskilt nämna några personliga favoriter som

Jack Wreeswijk, Brukssextten, Lill-Bength Erixon, jennie Löbel och Swing kings och de tre sjönsjungande sopranerna i Divine. Men det finns mycket annat att lyssna på och delta i . Jag rekommenderar en genomläsning av det fina programbladet.

Jag vill här särskilt framhålla det långvariga och nära samarbetet som musikveckan haft med Forsmarks kraftgrupp FKA omkring Opera och musik i Forsmark. Detta samarbete firar som tidigare nämnts 20 år i år och vi har under alla dessa år sett många och välkända stjärnor framföra sin musik här i Forsmark. Detta gäller även i år och vi kommer snart att få möta flera av dem. Allt detta har endast varit möjligt genom det stora stöd som Östhammars musikvecka fått genom FKA och numera även ISS. Jag vill även här passa på att tacka samtliga sponsorer – utan Er är inte östhammars musikvecka möjlig att genomföra.

Vi ska heller inte glömma allt det stora engagemang som förtroendevalda och frivilligarbetare lägger ner för att logistiken ska fungera vid en festival som denna. Transporter, biljetthantering, mat och förfriskningar måste fungera klanderfritt och det gör det tack vare att så många människor engagerar sig i vår musikvecka. Tack alla!

Jag förklarar härmed östhammars musikvecka 2010 för invigd.
Låt musiken flöda i Roslagen!.

------------------
recensionen kan Du läsa på
http://www.unt.se/kultur/solig-start-pa-musikveckan-989547.aspx

Själv tycker jag att konserten gav mig en rejäl kick! Det var en mycket bra konsert med inte minst Janne Schaffer som musikalsik nestor och magnet!
Mina personliga favoriter var "Riltons vänner" http://www.youtube.com/watch?v=mJtOhXtGeck en svensk vokalgrupp när den är som bäst. En eloge till basen som skapar förutsättning för att hela gänget ska kunna sjunga rätt.

Nu fortsätter veckan och jag rekommenderar ett besök på någon av konserterna.

Njut av värmen - snart är den slut!

Inga kommentarer: