måndag 30 augusti 2010

Valtemperaturen stiger

Kära läsare,
Nu stiger valtempen för varje dag. På riksplanet kommer det ena utspelet efter det andra och många väljare går nu och funderar på vilket val som till sist ska göras. Det är bra att det kokats ner till två block med två tydliga alternativ, även om det ibland kan upplevas som om de mindre partierna försvinner mellan de två stora elefanterna. Träffade idag en väljare som fiunderat på att rösta mp i riksdagsvalet, men som nu bestämt sig för Centerpartiet, då han absolut för allt smör i Småland inte vill se vare sig Mona eller Lars Ohly i regeringen. Bra val tycker jag och det rekommenderas fler potentiella Mp väljare att även ta ställning i regeringsfrågan. På det lokala planet hade vi lokal valdebatt i radio Uppland förra veckan. kolla på länken http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3719&grupp=9746&artikel=3942135#autoplay=/api/...
så får Du höra lite om vad vi resonerar om i Östhammar. Förvånansvärt lite substans kommer från S annat än ett evigt tjatande om hur kallt och hårt allt blivit i vårt land på fyra år. Hur det går i valet? Jag tror att det går utmärkt både lokalt och på riksnivå. Den som lever får se.

Jacob

5 kommentarer:

Anonym sa...

Får bli blankröstning i år kommunen.
- Det som upprör mig mest är genomdrivande av bostäder och finansieringen av Kv Stadskällaren. Sälja till Östhammars hem och sedan hyra av dem för kommunala pengar. Har inget i mot ett bibliotek o. all-aktivitets-hus. samlingssal.
Maktfullkomliga politiker kommunalråd, som skall driva igenom sina planer till "varje pris". Finns bättre platser för bostäder i denna kommun med mycke mark och skog kvar. Skapar intressekonflikter. Uppmaning till blankröstning för dåliga politiska beslut

Jacob sa...

Trist med anonyma kommentarer. Varför inte träda fram för en ordentlig diskussion?

Anonym sa...

Kan inte vara min person som är intressant.
- Utan hur och vad till kommunens skatteintäkter används. Att först sälja till Östhammars Hem (6,4milj)och sedan hyra av dem för 132 milj.Låter inte vettigt och klokt.
Hur de få allmänna grönområdena används centralt är ju av betydelse. Vilket inte heller blir ett allmänt grönområde utan Östhammar Hem´s område med hyresgäster.
Reflextion: Gamla hotellet skulle inte alls ha byggds där det ligger i dag utan nere vid hamnen eller Sjötorget/parken.
Vilka var det som genomdrev det politiska beslutet? Vilket jag kan tycka är trist, - skapar lite förtroende för kommunens styrande och ledande personer.
Dags för nya "krafttag" att få en fin restaurang och hotell nere vid stranden, så att verkligen Östhammar blir attraktivare. Med bl.a. levande grönområden centralt
Hälsning!
XX!?

Anonym sa...

Fråga Till Anonym

Vågar Du inte stå för dina åsikter?
Träd fram så ska vi debattera!

Anonym sa...

Jag vågar stå för mina åsikter. Till slut har jag oftast rätt i mina åsikter/ utsagor. Tycker också att jag har rätt att vara anonym. Mycket lättar att ha en "öppen kanal" på detta sätt. S.k. "Whistleblower" där jag inte kan bli straffad för mina åsikter, av makthavare i kommunen. En form av rapporteringsrutiner, när kommuninnevånare tycker är något som borde ändras/beslutas. Vilket jag tycker är viktigt att det finns i en öppen kommun för fria åsikter. Där ledande och styrande personer granskas.
- Vad jag vill och undrar är om ni kan göra avkall på era redan fattade beslut, vad det gäller bostäder i Kv Stadskällaren? Är inte motståndare mot planer på ett bibliotek o. all-aktivitets-hus. samlingssalar. Var kallad till samrådsmöte, där alla planer var redan beslutade och klubbade.- Kan då tycka att närdemokratin är satt ur spel.
Mitt förslag är att beslutande kommunalråd i kommunen ändrar planerna på att bygga hyresbostäder i Kv stadskällaren, så kan jag träda fram.
- Nu är det fritt fram att dementera eller debattera.
Sign. Från en som var med på "samrådsmöt"